-->

Cara mengetahui Sifat Kita dari Gambar


Ada sebuah artikel yang saya dapatkan dari sahabat blog saya Lyna Karnain tentang Cara Mengetahui Sifat Kita dari gambar dibawah ini yang paling kita suka.....


Pakar psikologi telah mencipta corak2 tersebut. Mereka telah mengujinya di peringkat global, selama beberapa tahun. Terdapat 9 jenis personaliti asas.
Buat rekan rekan yang ingin mengetahuinya silahkan Pilih corak gambar di bawah yang menggambarkan anda secara tepat/ paling hampir tepat dibawah ini



Jika rekan - rekan sudah memilihnya dan ingin mengetahui jawabanya silahkan lihat dibawah ini


Jawaban:
(Pilihan no gambar dari kiri ke kanan)


1- Introspektif, Sensitif, Reflektif
Anda dapat memahami diri dan sekitar anda dengan lebih sering dan mendalam jika dibandingkan dengan kebanyakan orang lain. Anda bencikan kedangkalan; anda lebih sanggup bersendirian berbanding dengan berbicara masalah kecil. Hubungan anda dengan rekan-rekan adalah amat intensif; ini memberikan harmoni dan ketenangan jiwa yang mengakibatkan perasaan baik. Anda tidak keberatan bersendirian bagi jangka waktu yang panjang; anda jarang merasa bosan.

2- Berdikari, Tak Konvensional, Tak Tersangkut
Anda mengehendaki kehidupan bebas dan tak tersangkut untuk membenarkan anda menentukan arah tujuan sendiri. Anda mempunyai kecenderungan seni dalam pekerjaan atau aktiviti iba
dah. Kadang kala, desakan anda untuk kebebasan menyebabkan anda melakukan perkara yang bertentangan dengan apa yang disangkakan kepada anda.

3- Dinamik, Aktif, Ekstrovert
Anda rela menerima risiko-risiko tertentu untuk mendapatkan kerja yang menarik dan lainnya. Sebaliknya, rutin berkecenderungan untuk meninggalkan kesan lumpuh pada diri anda.
Anda suka sekali berupaya memainkan peranan aktif dalam peristiwa dalam hidup anda. Dalam usaha anda yang berkenaan, inisiatif diri sangat nyata.

4- Terus Terang, Seimbang, Harmoni
Anda menghargai gaya natural dan suka perkara yang tak rumit. Orang lain mengagumi anda karana anda praktikal dan mereka boleh bergantung kepada anda. Anda memberi orang yang dekat dengan anda rasa selamat dan kelapangan. Anda dipersepsikan sebagai orang yang mesra dan insani. Anda menolak segala yang menyilaukan dan lapuk. Anda berkecenderungan untuk berasa skeptik terhadap kehendak trendy fesyen. Bagi anda, pakaian haruslah praktikal dan tampan tanpa menonjol.

5- Profesional, Pragmatik, Yakin Diri
Anda menguasai hidup anda dengan lebih mempercayai usaha sendiri daripada nasib. Anda menyelesaikan masalah dengan ragam yang praktikal dan tak rumit. Anda memandang secara realistik unsur-unsur dalam hidup dan menanganinya tanpa ragu-ragu. Anda diberi banyak tanggung jawab di tempat kerja karena orang lain boleh bergantung kepada anda.
Kekuatan penentu anda yang menonjol menunjukkan sifat keyakinan diri kepada orang lain. Anda tidak berpuas hati sepenuhnya sehingga anda telah mencapai idea-idea anda.

6- Tenang, Berhati-hati, Tak Agresif
Anda mudah berbicara tetapi bersifat berhati-hati. Walaupun anda berkawan dengan mudah anda menikmati kesendirian dan kebebasan. Anda suka memencilkan diri dari masa ke masa untuk merenung tentang arti hidup serta menikmati kesendirian diri. Anda memerlukan kelapangan, jadi anda berlepas ke tempat bersembunyi yang permai. Namun, anda bukan penyendiri. Anda berdamai dengan diri sendiri dan dunia, serta anda menghargai hidup anda dan apa yang ditawarkan oleh dunia ini.

7- Tanpa Bimbang, Berkelakar, Riang
Anda suka hidup yang bebas dan spontan. Anda coba menikmati hidup anda dengan sepunuhnya mengikut motto: "Anda cuma hidup sekali."
Anda bersifat ingin tahu dan terbuka kepada segala yang baru; anda memajukan diri atas perubahan. Tiada yang lebih buruk daripada rasa diikat. Anda mengalami sekeliling sebagai sesuatu yang
fleksibel dan sering menakjubkan.

8- Romantis, Pelamun, Beremosi
Anda seorang yang sensitif. Anda enggan memandang dari segi rasional dan waras saja. Perasaan anda membawa arti yang sama penting. Anda berpendapat bahwa harapan adalah penting dalam hidup.
Anda menolak orang yang mencaci romantisme dan hanya dipadukan oleh rasionaliti. Anda tidak membenarkan
setiap perbudakan terhadap variasi perasaan hati dan emosi anda.

9- Analitik, Amanah, Keyakinan Sendiri
Perasaan halus anda bermutu tinggi dan tahan lama. Akibatnya, anda suka mengelilingi diri dengan "permata-permata" yang anda temui sendiri apabila orang lain terlepas perhatian.
Karena itu, kebudayaan memainkan peranan khas dalam hidup anda. Anda telah menjumpai gaya pribadi sendiri, yang tampan dan eksklusif - serta bebas daripada olahan fesyen. Kehidupan anda adalah berlandaskan ideal diri yaitu kesukaan yang beradab. Anda menghargai sesuatu tahap kebudayaan daripada orang yang anda berkawan.



demikian Cara mengetahui Sifat Kita melalui gambar diatas
semoga membawa manfaat bagi kita semua
amin....


Related Posts

9 komentar

  1. wah sangat bermanfaat nih sobat cara mengetahui sifat dari gambar sobat...

    BalasHapus
  2. nice share post sobat :)


    Follow blogq yaaa

    BalasHapus
  3. Buat @ Asis Sugianto terima kasih atas kunjungannya bang....
    @ Candra terima kasih atas kunjungannya dan sudah saya follow

    BalasHapus
  4. Dapat pengetahauan baru sahabat di sini.
    Saya kok bisa milih nomer satu yah, kalau dianalisis tidak jauh beda denan yang dipaparkan di sini

    BalasHapus
  5. @ Blog Keperawatan
    Terima kasih atas kunjungannya mengenai cara mengetahui sifat kita dari gambar memang kalo saya pikir banyak kebenaran sayha sendiri tidak tahu ini kebetulan atau memang sudah dibuktikkan karena hanya Allah yang Maha Tahu akan apa yang ada disanubari kita
    kami tunggu kunjungan selanjutnya semoga membawa manfaat dan kebaikan bagi kita semua amin....

    BalasHapus
  6. dari gambar jadi tahu sifat kita

    wah sungguh menghibur rasa
    hatiku telah tertawa

    hehehe :)

    BalasHapus
  7. @ anisayu terima kasih atas kunjungannya semoga bisa membawakebahagian dan kebaikan bagi kita semua amin....

    BalasHapus
  8. @ Candra terima kasih atas kunjungannya

    BalasHapus

Posting Komentar

Terima kasih atas kunjungan sahabat
Dimohon tidak meninggalkan link hidup / link aktif karena otomatis terhapus

Subscribe Our Newsletter